Existujú viaceré definície a konceptualizácie motivácie. Najčastejšie býva motivácia charakterizovaná ako proces energetizácie a usmerňovania chovania. V tomto poňatí vyjadruje motivácia vlastne psychologické príčiny chovania jedinca. Ak si v spojení s našim chovaním kladieme otázku prečo, pravdepodobne sa v úvahách dostaneme do oblasti motivácie. Štúdium motivácie nám teda pomáha odpovedať na otázku prečo sa chováme určitým spôsobom.
Teoretici výkonovej motivácie
Teoretici rozpracovali viacero systémov a prehľadov motívov. Pri ich štúdiu vyvstáva otázka, čo majú všetky tieto motívy spoločné. Existuje nejaká spoločná, základná motivácia, z ktorej vyvierajú všetky ostatné motívy. Teórie motivácie sa často opierajú o dva hlavné princípy, ktoré riadia chovanie človeka. Sú to princíp psychickej rovnováhy (psychického ekvilibria) a princíp hédonizmu. Princíp psychickej rovnováhy je založený na predpoklade, že človek má neustálu potrebu udržiavať a obnovovať psychickú rovnováhu. Ak je rovnováha narušená, človeka to motivuje k chovaniu, ktorého cieľom je znovunastolenie psychickej rovnováhy. Princíp hédonizmu vyjadruje tendenciu vyhľadávať slasť a vyhýbať sa strasti. Tieto dva princípy môžu byť považované za dve stránky toho istého javu. Argumentom je skutočnosť, že psychická rovnováha je príjemná (slasť) a nerovnováha nepríjemná (strasť).
Madsen (1979) hovorí o štyroch modeloch motivácie. K homeostatickému a incentívnemu (hédonistickému) pridáva ešte kognitívny a humanistický model. Podľa kognitívneho modelu pôsobia poznávacie procesy taktiež ako zdroj motivácie. Človek má potrebu poznávať prostredie, aktívne ho pretvárať a redukovať faktor neurčitosti. Humanistický model vychádza z vonkajších zdrojov chovania a môžeme sem zaradiť napríklad Maslowovu rastovú motiváciu .Motív výkonu je viacerými teoretikmi považovaný za jeden zo základných ľudských motívov. Spolu s motívom afiliácie a motívom moci tvoria tzv. veľkú trojku v motivačnej psychológii. Hoci neexistuje jednotná definícia výkonovej motivácie, teoretici často vychádzajú z prístupu, ktorý motiváciu spája s energetizáciou a usmerňovaním chovania.
Dweckovej model výkonovej motivácie zahŕňa tri konštrukty, a to výkonové ciele, vnímanú schopnosť a implicitné teórie inteligencie. Podľa Dweckovej práve tieto premenné ovplyvňujú výsledné výkonové chovanie. Rozoznáva 2 základné typy výkonových cieľov. Prvým sú ciele zamerané na schopnosť, učenie (learning goals, iní autori uvádzajú výraz „mastery goals“). Tieto sú zamerané na rozvinutie kompetencie a schopnosti v určitej oblasti. Ako príklad by sme mohli uviesť cieľ žiaka pri štúdiu anglického jazyka: chcem si neustále rozširovať slovnú zásobu a gramatické vedomosti. Druhým typom sú performačné ciele (performance goals), ktoré sú orientované na demonštráciu kompetencie jedinca, prípadne na vyhnutie sa demonštrácie nekompentencie.
One thought to “Klasické koncepcie výkonovej motivácie”
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.